اثر تاريخي " باغ خان " يزد بازپيرايي شد


يزدفردا :رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت:مرمت و بازپيرايي اثر تاريخي " باغ خان " در شهر يزد پايان يافت.

عزيزالله سيفي  افزود: براي مرمت‌اين بناي‌ارزشمندتاريخي، ‪ ۱۵۰‬ميليون ريال از محل اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هزينه شده است.

وي،مرمت اين بنا را كه پنج ماه به طول انجاميده است شامل،استحكام بخشي، مرمت قسمت‌هاي آسيب ديده و ورودي باغ ، ساباط ، خزينه و بادگير آب آنبار مجموعه با اندود كاهگل ذكر كرد.

سيفي اظهارداشت:قدمت اين اثر تاريخي كه در مجاورت جاده يزد تفت واقع شده، مربوط به دوره قاجار است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد گفت: ساختمان داخل باغ به خان‌نشين مشهور است و يخچال، آب انبار،ساباط و قهوه‌خانه‌نيز از قسمت‌هاي اين مجموعه ديدني است.

سيفي، با بيان اينكه درگذشته آب ‪ ۱۲‬رشته قنات از اين باغ عبور مي‌كرده است افزود:باغ ياد شده در زمان محمدخان ، والي حاكم يزد احداث شده و تالار و عمارت آن نيز توسط فردي به نام" استاد كريم " ساخته شده‌است.

وي اضافه كرد: پس از گذشت چند سال، فتح‌الله مشيرالمالك خان مستوفي يكي ازنوادگان ميرزاجعفرمنشي،قسمت‌هاي آسيب ديده باغ را به شيوه زيبايي مرمت و بازسازي و نقوش و تزئيناتي را به آن اضافه كرده‌است.

باغ خان، ‪ ۱۵‬هزار مترمربع وسعت دارد و درسال ‪ ۸۰‬به شماره ‪ ۳۸۰۶‬در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

استان يزد، شش هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر تاريخي و فرهنگي شناسايي شده دارد كه بيش از يك هزار و ‪ ۱۰۰‬اثر آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌است

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا